Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

CBb matigt boetes van ACM aan vier telecomaanbieders vanwege onduidelijke online aanbiedingen

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 28 maart 2023 uitspraak gedaan inzake de boetes die de ACM in 2019 heeft opgelegd aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone) voor onduidelijke aanbiedingen op hun websites.

Het CBb bevestigt dat de telecomaanbieders consumenten hebben misleid voor wat betreft het niet duidelijk vermelden van de bijkomende eenmalige kosten. Dit geldt ook wanneer de informatie wel vermeld stond achter het ‘i-symbool’. Het CBb acht de ACM in dit geval niet bevoegd hiervoor een boete op te leggen, aangezien door de ACM destijds niet werd opgetreden tegen het vermelden van informatie onder het ‘i-symbool’ in de reisbranche.
Ook bevestigt het CBb dat de ACM voor de beoordeling gebruik mocht maken van de uitgangspunten voor transparantie die zij had opgesteld als uitleg voor de regels voor oneerlijke handelspraktijken die volgen uit de wet.

Wat de hoogte van de boetes betreft oordeelt het CBb dat de ACM deze onvoldoende heeft gemotiveerd, omdat zij de ernst en/of de duur van de overtreding onvoldoende heeft toegelicht. Als gevolg daarvan heeft het CBb de opgelegde boetes sterk gematigd. De boete voor Tele2 is komen te vervallen.

Boetes die na de uitspraak van het CBb vaststaan:

KPN 375.000 euro
Tele2 geen boete
T-Mobile 300.000 euro
Vodafone 1.769.000 euro (Vodafone heeft alleen hoger beroep ingesteld tegen een van de aan haar opgelegde boetes. Deze boete is gematigd tot 200.000. Het overige boetebedrag €1.569.000 is niet aangepast)

De uitspraak van het CBb is definitief.

Achtergrond van de zaak

Het onderwerp transparantie in de telecommarkt was al jaren een aandachtspunt van de ACM, omdat consumenten prijzen in de telecombranche lastig en ondoorzichtig vinden en moeite hebben om abonnementen met elkaar te vergelijken. Het is van groot belang dat consumenten via alle verkoopkanalen, ook online, goed worden geïnformeerd. Uitgangspunt daarbij is, dat consumenten alle informatie over de prijs in één oogopslag kunnen zien. Alleen dan kunnen consumenten een afgewogen beslissing nemen over een online overeenkomst en houden zij vertrouwen in de digitale markt. Dit geldt zeker voor het doen van aankopen op complexe markten als de telefoniemarkt.

De ACM acht het positief voor consumenten dat het CBb heeft bevestigd dat er sprake was van overtredingen waarvoor de ACM een boete kon opleggen. In deze zaak heeft de ACM voor het eerst de nieuwe boetebeleidsregels van EZK toegepast, waardoor omzet gerelateerde boetes kunnen worden opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. De ACM vraagt zich af wat de afschrikwekkende werking van haar boetes is nu de rechter deze zo sterk heeft verlaagd. De ACM zal het oordeel van de rechter meenemen in toekomstige zaken.

Lees de uitspraak van het CBb op rechtspraak.nl:

ECLI:NL:CBB:2023:157, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 21/411 (rechtspraak.nl) KPN

ECLI:NL:CBB:2023:158, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 21/399 (rechtspraak.nl) T-Mobile

ECLI:NL:CBB:2023:160, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 21/640 (rechtspraak.nl) Tele2

ECLI:NL:CBB:2023:159, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 21/396 (rechtspraak.nl) Vodafone

Zie ook